Et oppgavehefte med 111 stillinger der hvit kan avgjøre partiet med sjakk matt. Fin trening ikke minst for nye og litt uøvde spillere. Passer glimrende sammen med SJAKKSKOLEN 1 og for alle sjakkspillere opp til et visst nivå.
Ingenting er mer stas enn å sette motstanderens konge matt, og det er god trening i å se godt samarbeid mellom brikkene. For de aller ferskeste spillerne er det ypperlig trening også i mestring av å se hvordan alle brikkene går. Alle de første oppgavene er helt enkle, og så blir det gradvis litt vanskeligere etterhvert.
Heftet skal passe perfekt til elevene i sjakkurs både på SFO, i klubber og til alle andre sjakkelever fra 5-6 år og oppover, og gjerne til alle aldere opp til minst 100 år. Fungerer fint som egentrening og motivasjon ikke minst når elevene på en eller annen måte får poeng for oppgavene de har løst, enten på kurset eller hjemme. Løsing av 1-trekkere er dessuten en perfekt "test" av nivået til den enkelte eleven i forhold til å mestre å bruke brikkene og se hele spillet.
I motsetning til mange andre slike hefter står det her "heldigvis" ingen løsninger på trykk! Vi leverer i stedet et løsningsark til sjakklæreren. Løsningene finnes ellers på nettsiden www.sjakkskolen.no
I de aller fleste oppgavene er det flere måter å sjakke på, og nesten alltid er bare én av dem riktig. Utfra erfaring vil det i mange tilfeller normalt være slik at elevene tror de har løst (alle) oppgavene, men så har de i virkeligheten her og der oversett et fluktfelt eller annet forsvar. Nyttig!
Det er derfor viktig at læreren i en sjakkgruppe identifiserer oppgaver der eleven bare "nesten" løste den riktig. En del av oppgavene kommer i "puljer" med ganske like stillinger, men likevel en avgjørende liten forskjell. Disse oppgavene vil det da være ekstra praktisk å gjennomgå sammen på et brett eller et demonstrasjonsbrett.